Met meer structuur meer vakantieplezier!

Ga jij doorgaans met een opgeruimd gevoel op vakantie, of laat je een hoop werk liggen als je de deur dichttrekt? Drie tips die je helpen bij een meer relaxte vakantiestart.

Het lijkt al weer een eeuwigheid geleden; de zomervakantie. Met het herfstweer van de afgelopen periode denk ik regelmatig met weemoed terug aan onze heerlijke vakantiestek. Onze zorgen van de dag beperkten zich tot ‘O nee, weer geen brood voor morgenochtend besteld..!’ en ‘Wat en waar gaan we vanavond nou weer eten met deze hitte?’ Echte ‘vakantiezorgen’ dus. En ik was in die gelukkige positie omdat ik wist dat ik mijn werk goed achtergelaten had. Afgehandeld waar mogelijk en overige zaken voor zover nodig in goede handen achtergelaten.

Hoe deed jij de deur achter je dicht toen je op vakantie ging? Ging het bij jou ook zoals bij mij? Ben je met een opgeruimd gevoel op vakantie gegaan? Of heb je veel moeten agenderen om direct na je vakantie weer op te pakken? Is ‘Dat zien we na de vakantie wel weer’ herkenbaarder voor je? Dan kan het niet anders dan dat dit het optimaal genieten van je vakantie soms in de weg stond. En dat na terugkomst de stapels werk en ‘to-do lijstjes’ met prangende deadlines smachtend lagen te wachten… Je zou er nog stress van krijgen ook!

Het kan dus ook anders. Hoe? Door te zorgen voor meer structuur in je werk.

Drie stappen om meer structuur in je werk te krijgen

1.    De juiste mindset

De eerste stap is een mentale. Laatst zei iemand ‘Misschien wordt het wel nooit wat met mijn structuur en blijft het altijd chaotisch’. Tja, als je je al neerlegt bij het feit dat het zo is, dan verandert er niets. Toch kan iedereen leren structureren. Door te beginnen bij het begin. En dat heeft alles te maken met de juiste mindset. De verandering zit namelijk in jezelf. Je moet zelf veranderen en niet wachten tot jouw relaties zich misschien anders gaan gedragen. Als die afspraken die iedere keer tussendoor komen jouw schema overhoopgooien, dan laat je dat wel zelf gebeuren. Het is belangrijk dat je zelf de regie neemt en houdt. Zelf ‘in control’ zijn en bereid zijn hier ook echt stappen voor te zetten, door dagelijkse gewoontes aan te passen in je werkproces.

2.    Structuur aanbrengen

Zodra je de juiste mindset te pakken hebt, de wil hebt om te veranderen, wat kun je dan doen? Het is belangrijk af en toe ‘uit te zoomen’. Ben je continu met je dagelijks werk bezig en zie je de stapels om je heen groeien, plan dan eens concreet tijd in om alle informatie op de juiste manier op te slaan en te verwerken. Er zijn zoveel handige tools die je hierbij kunnen helpen! Bijvoorbeeld door terugkerende werkzaamheden zoveel mogelijk te automatiseren en standaardiseren. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk door meteen die handige aanpassing door te voeren.

Zorg dat je druk bent met de juiste dingen, al dan niet met ondersteuning.

Waar pluk je iedere keer weer iets vandaan in je digitale mappen? Heb je het voor het grijpen door je duidelijke indeling, of is het iedere keer weer een zoektocht? Mijn oma zei altijd ‘Kind, als je weet waar je het laat, dan heb je het voor het grijpen’. Nu gebruiken we het bij onze kinderen ook weer als ze vragen waar iets ligt; ‘Bij de ‘o’ van op z’n plek.’ Probeer dit dus toe te passen in je werk, het shttps://www.linkedin.com/pulse/hoe-staat-het-met-jouw-clean-desktop-policy-paula-blaauw/cheelt enorm! Weet waar je wat kunt vinden door het goed te organiseren en regelmatig bij te houden.

3.    Volhouden

Je zal merken dat als je structuur aanbrengt, je met minder inspanningen meer werk kunnen verzetten. Omdat je een stuk efficiënter werkt. De kunst is nu om het ook vol te houden!

En kun je hier zelf geen tijd voor vrijmaken en/of is dit niet jouw ding? Dat is helemaal niet erg. Als ondernemer ontkom je er niet aan af en toe hulp te vragen. Je kunt niet alles alleen. Kies er daarom bewust voor om de hoofdzaken zelf te doen. En het ‘werk dat blijft liggen’ professioneel uit te besteden.

Wil jij de volgende vakantie ook optimaal en zorgeloos genieten? Dan is het nu misschien tijd om het goed aan te pakken. Succes!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook mijn andere blogs