Geen bericht is dus geen goed bericht

Loop jij er ook steeds vaker tegenaan dat terugkoppeling uitblijft? Of kom je er juist zelf niet aan toe?

Neem het sollicitatieproces. Wist je dat op meer dan de helft van de activiteiten van sollicitanten nooit terugkoppeling wordt gegeven? Of, wat ik zelf meemaakte toen ik als professional reageerde op een klus die wel in mijn straatje paste. Ik werd uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Dat werd een prima gesprek. Het was duidelijk dat ze ook nog een andere professional overwogen. Aan het einde van het gesprek werd me om referenties gevraagd. Prima, het was mijn potentiële klant, dus die moeite deed ik graag.

Ik heb toen gelijk een aantal mensen opgesnord waar ik eerder soortgelijke werkzaamheden voor deed. Situatie toegelicht en zij verwachtten dus een telefoontje van mijn mogelijk toekomstige opdrachtgever… Maar dat telefoontje bleef uit. En dat is vervelend voor de mensen die hun uiterste best voor jou willen doen. En in dit geval voor mijzelf, omdat ik hen nodeloos om hulp had gevraagd.

Ook ikzelf had na ons gesprek de toezegging gekregen dat er een snelle terugkoppeling zou komen. Ze wilden namelijk snel actie. Maar het bleef stil. Na een aantal acties van mijn kant werd ik uiteindelijk teruggebeld. Niet omdat ze mij graag een terugkoppeling gaven, maar ‘omdat het nummer nu al vaker contact had gezocht, toch maar even terugbellen dan.’

Ik voelde het natuurlijk al aankomen. Deze samenwerking werd ‘m niet. En dat is helemaal niet erg. Er is een match, of die is er niet. De andere professional had blijkbaar meer ervaring, dat kan gebeuren. Als zelfstandige begrijp ik als geen ander hoe het werkt. Maar laat het mij dan weten! Gewoon zoals afgesproken. In dit geval was het hiermee nog niet klaar.

Ze waren namelijk nog niet helemaal rond met de andere professional. Dus als ik alsnog van ze zou horen, ‘moest ik dat niet als tweede keuze opvatten.’ ‘En hoor je niets, dan weet je het ook.’ Ik gaf nog aan dat ik hoe dan ook graag de uitkomst wilde horen (want het is toch wel fijn te weten waar je aan toe bent), maar ik heb daarna opnieuw niks meer vernomen…

Geen bericht is hier dus geen goed bericht

Dit en de vele andere voorbeelden die ik hoor, vind ik niet getuigen van een goede mentaliteit. Natuurlijk, men vindt het vaak lastig om in geval van vervelend nieuws terugkoppeling te geven. Maar juist dán breng je duidelijkheid. En dat is altijd beter dan onzekerheid. Het is trouwens ook gewoon een kwestie van respect tonen. Mensen doen vaak enorm veel moeite, ze verdienen het om een terugkoppeling te krijgen.

Het kan natuurlijk zo zijn, dat dit typisch werk is ‘dat blijft liggen’. Het heeft niet de hoogste prioriteit, dus ‘laat dan maar’. Ik vraag me af of je dan beseft welke indruk je achterlaat. Wat nou als de persoon in mijn voorbeeld zijn eigen klanten ook op deze manier behandelt?

Zo zijn er veel situaties waarin terugkoppeling juist het verschil maakt. Dat dit steeds zeldzamer is, bleek wel toen ik laatst de verwarminsinstallateur belde om een reactie te geven op zijn aanbod. De beste man was bij me thuis geweest voor onderhoud aan de verwarmingsinstallatie. We overwogen een nieuwe ketel, maar door het onderhoud zagen we daar toch nog even vanaf. Ik liet hem even weten dat we op dit moment niet in zouden gaan op zijn offerte. Hij was ontzettend verbaasd. Niet omdat we geen nieuwe ketel wilden, maar omdat ik dat netjes aan hem terugkoppelde!

Het verschil maken zit ‘m juist in de details

Terugkoppelen zit kennelijk niet (meer) in het DNA van heel veel mensen. Dat heeft vast ook te maken met de drukke tijd waarin we leven. Maar het verschil maak je juist door de details goed te regelen, daar ben ik echt van overtuigd.

Vind je het lastig om juist dit soort activiteiten, zoals een correcte terugkoppeling, er zelf bij te (blijven) doen? Ik ben benieuwd wat van die typische klusjes zijn die bij jou blijven liggen. Waarvan je eigenlijk wel weet dat je daarmee het verschil kunt maken, omdat je voelt dat het impact heeft als je het niet doet. Kom je er toch onvoldoende aan toe?

Laat het me eens weten, wie weet kan ik je helpen om met de details juist het verschil te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook mijn andere blogs